
Financieel directeur Erik Mulder van FC Groningen legt uit wat de bedoeling is: "We willen op deze manier tijdens alle wedstrijden alle stoelen in de Euroborg bezet hebben. Een vol stadion is goed voor de sfeer en goed voor de horecaomzet in de Euroborg."
Volgens Mulder komt het regelmatig voor dat seizoenkaarthouders een gering aantal wedstrijden door andere verplichtingen niet kunnen bijwonen. "De kaart wordt wel eens aan een kennis gegeven, maar de kaarthouder is dan wel zijn geld kwijt. Of de stoel van de kaarthouder blijft leeg. Met dit systeem kan hij de kostprijs van het niet bezochte duel terugkrijgen", zegt Mulder.
Met behulp van een nieuw softwareprogramma wil FC Groningen deze dienst met ingang van het seizoen 2007-2008 aanbieden. Het systeem zou voor Nederlandse begrippen nieuw zijn. In Engeland hanteert een aantal voetbalclubs deze methode al jaren. Met succes. "Het softwareprogramma moet wel in staat zijn op snelheid te werken, omdat de kaarthouder vaak kort voor een wedstrijd besluit niet te gaan."
Mulder denkt aan een soort digitale marktplaats waarop de kaarten worden aangeboden. "De koper zou in staat moeten zijn niet alleen de vrijgekomen plaats te kopen en af te rekenen, maar hij moet ook een barcode kunnen printen waarmee hij toegang tot het stadion krijgt."
Het systeem levert volgens Mulder alleen maar winnaars op. "De seizoenkaart-houder krijgt zijn geld terug, een nieuwe supporter kan het stadion in en de Euroborg zit altijd vol." Het is de bedoeling dat de vrijgekomen seizoenkaarten eerst in de verkoop gaan voor supporters die nu voor een seizoenkaart op de wachtlijst staan. "Het is een stukje klantenbinding met mensen die graag naar de Euroborg willen komen, maar nu geen kaart hebben."
Bron: Dagblad van het Noorden |