Forum | Prikbord | Info | Links

2003
Nieuwsarchief
Groen Wit wint op Ameland van Geel Wit 25 mei 2005
FC Groningen heeft vanavond met 0-8 gewonnen van Geel Wit op Ameland. Bij rust was de stand 0-3. Mark-Jan Fledderus maakte twee treffers. De andere doelpunten kwamen op naam van Luizinho, Drent, Hugo, Nevland, Tuyp en Van der Linden. Na afloop bezochten spelers en supporters het Nescafé in Nes, waar het tot diep in de nacht zeer gezellig was.

Het is dinsdagmiddag rond 13.30 uur als ons groepje Amelandgangers zich verzamelt op het station van Groningen. Vanaf daar gaan we met de auto naar de haven van Holwerd en dat blijkt toch ruim een uur rijden te zijn. We begeven ons richting de kassa en kopen een kaartje, maar de boot is er nog niet. Dus besluiten we de tijd nuttig te gebruiken en pakken een biertje in café-restaurant Land & Zeezicht.

Op de boot zitten uiteindelijk 6 man die puur als supporter komen, en nog een aantal mensen dat min of meer in functie is. Zo zijn er twee man van het Supportersproject, twee politie-agenten en zit Hans Nijland met vrouw en pasgeboren kind ook op de boot. De lucht ziet er duister uit en het regent licht. Niet echt lekker weer in elk geval, dat belooft weinig goeds. Uiteindelijk regent het alleen tijdens de wedstrijd en is het de rest van de trip droog.

De oversteek duurt ongeveer een uurtje. We hebben een hotel geboekt in Nes en dat is vanaf de boot prima te lopen. We lopen door het dorpje en bereiken ons hotel na ongeveer een half uurtje. We checken in en gaan naar onze kamer. Een hele prima kamer voor 100 euro en deze blijkt ook nog over een koelkast te beschikken. Van deze gelegenheid wordt uiteraard gebruik gemaakt en na een rondje langs de supermarkt en de slijterij wordt de koelkast gevuld met bier en cola/beerenburg.

We blijven ongeveer een uurtje hangen op de hotelkamer, maar binnen dat uur komt er al wel een telefoontje van de receptie of we rustig aan willen doen. Blijkbaar storen andere hotelgasten zich aan de strijdliederen en spreekkoren. Ach, we gaan toch richting de velden van Geel Wit, dus van ons geen last meer voorlopig.

De velden van Geel Wit liggen op loopafstand van het dorp en na ongeveer een half uurtje lopen bereiken we het sportcomplex Nes-Buren. We zijn ruim op tijd, want op het veld is nog weinig beweging te zien. Op naar de kantine dus maar. Daar zijn inmiddels ook de twee man van het Supportersproject en lopen ook de spelers van FC Groningen relaxed in het rond. We drinken wat in de kantine en gaan vervolgens naar het veld.

De publieke belangstelling is niet echt groot. Er zullen zo'n 300 man op het duel zijn afgekomen. FC Groningen scoort al vrij snel twee keer en later in de eerste helft nog een keer. Als het aan het eind van de eerste helft begint te regenen, gaan de meeste aanwezigen maar in de kantine staan. In de tweede helft maakt FC Groningen er nog vijf en winnen de Groningers met 8-0.

Kort samengevat: 8' Luizinho 0-1, 14 Hugo 0-2, 35' Hugo 0-3; 56' Fledderus 0-4, 58' Nevland 0-5, 63' Tuyp 0-6, 68' Fledderus 0-7, 87' Van der Linden 0-8.

Na afloop neemt Geel Wit afscheid van 4 spelers. Rustig kijken beide selecties toe bij dit afscheid, waarbij ook Hans Nijland nog even het woord krijgt en de vertrekkende spelers een FC Groningen-shirt overhandigt. Als de spelers uit de kleedkamer komen, vragen we ze of ze later op de avond ook het dorp nog in gaan. Vrijwel iedereen kan vrij gemakkelijk overgehaald worden om nog een bezoekje aan het Nescafé te brengen. Ameland = Friesland, dus na afloop heeft men een optreden van het plaatselijke dweilorkest de 'Hollumer Gromkes' gepland. Een uitstekend moment om terug naar het dorp te gaan dus.

Nadat we op de hotelkamer alle overbodige zooi hebben achtergelaten, zetten we koers richting het Nescafé. Daar is het op dat moment wel erg rustig. Prima, dan gaan we eerst nog wel even naar onze vrienden van het dartcafé, want we hebben die dartpijlen natuurlijk niet voor niks meegenomen. Hugo en Luizinho zijn ons voor, want dit Brazilaanse duo zit al aan de bar. Na anderhalf uur darten, bitterballen en tosti's gaan we maar weer eens op weg naar het Nescafé. Daar barst de tent bijna uit z'n voegen en is het nu opeens wel gezellig.

Bijna de hele selectie is aanwezig en het wordt een groot feest. Eerst komt nog het plaatselijke dweilorkest langs, die er met hun getrompetter wel een feestje van maken. Daarna is het tafeldansen geblazen en vooral bier drinken en lol maken. De selectie doet vrolijk mee en het feest overtreft iedere verwachting. Tot een uur of 4.00 uur blijft het behoorlijk druk in de kroeg en daarna waggelen de feestgangers naar hun slaapplaatsen. Wat een fantastische avond.

De volgende ochtend worden we rond half 11 wakker. Snel douchen en aankleden, want eigenlijk moeten we om 11 uur al weer uitchecken. Niet dat we dat gaan redden, maar toch... We gaan langs de supermarkt voor een cola-ontbijtje. Shit, bier vergeten op de hotelkamer. Terug naar het hotel. Vervolgens langs de bakker voor een broodje huzarensalade. We hangen nog even rond op het eiland, maar eigenlijk is er maar weinig te doen. Langzaam zakken we af richting de haven en pakken de boot van 14.30 uur.

Aangekomen aan de overkant pakken we de auto weer en betalen 7,60 euro aan parkeergeld. Dat valt nog wel mee dus. Na een iets andere route op de terugweg dan op de heenreis zijn we rond 16.30 uur weer op het station in Groningen. Met het gevoel dat we een fantastisch weekend hebben gehad op Ameland. En het was niet eens weekend, kun je nagaan.

Opstelling Geel Wit: De Jong, Oud, De Jong, De Haan, Ietsma; Brouwer, De Jong, Brouwer, Wouters, Beijaard, Van der Wal

Opstelling FC Groningen: Lambers; Buijs, Sankoh (46' Elshot), Kruiswijk (46' Van der Linden), Florén; (C) Van Gessel (46' Fledderus), Bizimana (46' Bechan), Luizinho, Hugo (69' Bizimana); Drent (46' Nevland), Tuyp

Scoreverloop: 8' Luizinho 0-1, 14 Hugo 0-2, 35' Hugo 0-3, 56' Fledderus 0-4, 58' Nevland 0-5, 63' Tuyp 0-6, 68' Fledderus 0-7, 87' Van der Linden 0-8

Scheidsrechter: Gribbert Bakker (Hollum). Assistent-scheidsrechters: Karel van der Wal en Rogier Smid (beiden Buren)